
Prečítaje si 2. diel zo seriálu rozhovorov s kaviarnikmi – s kaviarňami, ktoré od nás odoberajú kávu. Tentokrát sme sa na zákulisnejšie informácie zo sveta fungovania kaviarní pýtali Tomáša Jutku z kaviarne Take it coffee, ktorá sa nachádza v Košiciach na Poštovej 7. Take it otvoril Tomáš Jutka spolu so svojím kamarátom a spoločníkom Tomášom Ilykom v roku 2016 a darí sa im dobre. Ako uvádzajú na svojej facebookovej stránke, sú taký košický Starbucks, ale s dobrou kávou 🙂
Čo vás priviedlo k tomu, otvoriť si kaviareň? Prečo ste si mysleli, že práve toto bude, alebo by mohlo mať úspech? Však kaviarní je mnoho.
O otvorení kaviarne som uvažoval už dlho, ale vždy som sa bál zlyhania. Konečné rozhodnutie padlo, keď sa môj veľmi dobrý kamarát rozhodol byť mojím business partnerom a do otvorenia sme išli spoločne.
Ak mám povedať pravdu, tak sme do toho išli s veľmi malou dušičkou. Vedeli sme však, že budeme robiť túto prácu s nadšením a poctivo! Výsledky sa dostavili skoro samé. Ak človek robí niečo dobre a dá si zaležať na každom detaily, všetko je možné.
Ako som už spomínal, bolo (a aj stále je) nadšenie a vôľa chcieť. Rozhodli sme sa ponúkať kvalitný produkt za rozumnú cenu a podať čo najlepší servis, aký vieme. Na Slovensku chýba dobrý servis a, našťastie, sú na Slovensku ľudia, ktorí ho vedia oceniť. Snažiť sa odlíšiť od konkurencie niečim výnimočným a myslím si, že sa nám to vďaka kvalitnej a dobrej káve aj podarilo! 😉
Chceli sme niečo iné, čo ľudia nepoznajú a som rád, že to vyšlo. Ľuďom naša/vaša káva chutí a vracajú sa k nám ako kvôli káve, tak aj kvôli dobrému a príjemnému prostrediu.
V praxi, čo sa týka gastronómie, kaviarní a barov, som v podstate od malička, takže ma už veľa vecí neprekvapí….. 😉
Opäť sa budem opakovať. Nám sa najviac osvedčil dobrý zákaznícky servis, ochota a kvalitný produkt za rozumnú cenu. Nechcieť zbohatnúť za 6 mesiacov, všetko trvá nejaký čas. Treba byť trpezlivý a vydržať. Ak cítiš, že robíš správnu vec, výsledok sa dostaví. My sme rozbehli business v podstate bez marketingu, ale správa sa rozšírila po meste relatívne rýchlo. Ľudia prídu k nám aj z druhej strany mesta kvôli dobrej káve a vediac to, že im ju pripraví usmievavý a profesionálny barista.
A ak by som mohol poradiť, menej je niekedy viac. My sme sa rozhodli spraviť radšej menší nápojový lístok a možno o kúsok jednoduchší, ako vymýšľať „drinky“ od výmyslu sveta a zákazník si potom nevie ani vybrať. Samozrejme, je dôležité poradiť a usmerniť, ak treba, ale mať 300 položiek v ponuke podľa mňa nie je cesta k úspechu.
Asi najnegatívnejšia skúsenosť bola naša konkurencia, ktorá sa nám chodila vyhrážať asi 4 – 5 mesiacov. Nič vážne, len narážky typu: zbytočne ste otvárali, trh v meste je už presýtený, rovno zatvorte, kým je ešte čas, ľuďom taká káva chutiť nebude a podobné „kecy“.
Samozrejme, je tu potom ešte slovenská byrokracia a naše slovenské úrady a veci s tým spoločné. Nechcel som tomu uveriť, keď mi o tom rozprávali ľudia, ktorý už podnikajú dlhé roky, že si mám pripraviť poriadnu dávku trpezlivosti. Ale na vlastnej koži som si to prešiel a pochopil som, o čom hovorili. 🙂
Kurióznych príhod je veľa. Medzi moje naj patria asi hlášky typu:
Takto by som vedel pokračovať ešte dlho, ale niekedy je to fakt vtipné.
Pevné rozhodnutie otvoriť si kaviareň padlo v novembri 2015. Ja som ešte pracoval vo svojom zamestnaní a spoločník bol v tom čase ešte v zahraničí. Reálne sme sa začali zaoberať kaviarňou a jej plánovaním v apríli 2016 a naše „GRAND OPENING“ bolo 24. augusta 2016.
Do nášho podnikania sme neinvestovali príliš veľa, keďže sme si väčšinu veci urobili svojpomocne.
Najdrahšie bolo vybavenie a celková suma bola niekde okolo 16 000 €. V čiernych číslach už sme, no koľko a ako dlho nám to trvalo, by som radšej nehovoril.
Na začiatku som spomínal, že chceme niečo iné, ako má väčšina konkurencie a na základe tohto faktoru sme hľadali a vyberali nášho dodávateľa kávy. Vedeli sme, že nechceme nič komoditné a toľko preferované väčšinou populácie.
Neviem to presne opísať a vysvetliť, ale keď som prvý krát zavolal do Coffeein-u, vedel som, že to je to, čo hľadáme!!! Chcel som vidieť pražiareň, človeka a ľudí, ktorí stoja za touto značkou a po stretnutí s nimi som sa len utvrdil o mojom rozhodnutí. Myslím si, že pre naše podnikanie sme si nemohli vybrať lepšiu značku ako je Coffeein.